Start din reise Mine sider
Reiseskildring

Familien Dahl: Familiesafari Tanzania

Hvordan oppsummerer man den beste reisen noensinne? Jeg har nettopp kommet hjem etter 12 fantastiske dager i Tanzania. Hvilket land! Hvilke mennesker! Hvilke steder! Hvilke dyr! Hvilken service! Hvilken mat! Hvilken natur! Det er vanskelig å sortere alle inntrykkene og minnene. Det føles som om jeg har vært i en boble, i en drøm, i 12 dager. Jeg må klype meg i armen for å forstå at det vi har opplevd er sant... Jeg har så utrolig mange bilder, så det er vanskelig å sortere. Men her er noen bilder fra våre første dager.

Vi fløy først til Kilimanjaro, der vi ble hentet av våre safaribiler som vi skulle tilbringe de neste dagene i. Vi hadde virkelig de beste guidene i verden - Davy & Donath. Første natten bodde vi på et hotell i Arusha. Å komme ned til frokost i shorts og t-skjorte og sitte ute i varmen og spise fersk frukt og nystekte pannekaker på nyttårsaften var helt merkelig, men herlig!! Vi kjørte gjennom Tanzanias byer, landskap og små landsbyer i store deler av dagen. Vi stoppet i en masai-landsby, de og vi danset og hoppet, vi besøkte hjemmene deres og fikk høre interessante historier om livet deres. Spennende opplevelse! Til slutt kom vi til Ngorongorokrateret og Ngorongoro Sopa Lodge, der vi feiret den mest fantastiske nyttårsaften noensinne. En elefant spaserte til og med rundt utenfor balkongen vår, og vakter eskorterte oss til og fra rommene på grunn av de ville dyrene som var så nær.

Utsikt over Ngorongorokrateret! Imponerende å se det ovenfra når vi skulle ned dagen etter.

Nyttårsdagen og den første dagen i 2016 tilbrakte vi helt og holdent i en safaribil. Vi var nede i Ngorongorokrateret store deler av dagen og så uendelig mange dyr. Følelsen av å se de første sebraene var magisk!! Vi så fire av The Big Five (løve, elefant, neshorn og bøffel). Deretter reiste vi til Tarangire nasjonalpark, og der var det elefanter nesten umiddelbart, bare noen meter fra bilene våre. Og giraffer! Før vi kom til vår lodge så vi det femte dyret i The Big Five - leopard! Det var tydeligvis svært uvanlig å se hele The Big Five på en og samme dag. Så årets første dag ble virkelig utenom det vanlige - som en drøm!! Vi fikk også oppleve en Honey badger. Et svært uvanlig og farlig dyr. Våre guider ble helt oppslukt, da de aldri hadde sett disse i levende live før. Til slutt kom vi til Tarangire Sopa Lodge midt i nasjonalparken, der vi feiret nyttårsdagen med stil! Wow! Denne dagen var nok den mektigste i mitt liv! Takk til Safariresor for at dere hjalp oss med å få til verdens beste reise!

“ Denne dagen var nok den mektigste i mitt liv! Takk Safarireiser for at dere hjalp oss med å få til den beste reisen i verden!”

Familien Dahl

Den 2. januar tilbrakte vi hele dagen i Tarangire nasjonalpark. Hvilken natur! Så variert og utrolig vakker. Det føltes som om vi kjørte inn i flere filmer, blant annet som i Avatar, Løvenes Konge, Jurassic Park, Brødrene Løvehjerte... Vi så elefanter i utallige mengder, bøfler, antiloper i forskjellige størrelser og arter, giraffer, skilpadder, strutser og løver.

Denne natten bodde vi på Tarangire Sopa Lodge. Dagen etter tok vi turen tilbake til Arusha, for å ta et innenlandsfly til Dar es Salaam. Jeg er ikke spesielt glad i å fly, og å sette seg i et 12-seters propellfly ga en stor klump i magen. En fantastisk pilot guidet oss gjennom skyene til Zanzibar for en mellomlanding og deretter videre til Dar es Salaam (Tanzanias største by). Deretter ble det en times transfer før vi kom til vårt hjem for den kommende uken. Det blir et eget innlegg om det... Arusha er en liten innenlandsflyplass, der du sjekker inn med papirlister og en blekkpenn. Boardingkort skrives for hånd. Gaten er nesten utendørs. Jeg har aldri fløyet i et 12-seters propellfly før...

Etter våre fantastiske safaridager landet vi på White Sands Resort utenfor Dar es Salaam. Menneskene vi møtte var utrolig hjelpsomme og serviceinnstilte. Siden vi stort sett var alene på den store feriestedet, hadde vi bassenget, havet og restaurantene for oss selv. Ganske utrolig egentlig. Personalet var i overflod, og de gjorde alt for at oppholdet vårt skulle bli så bra som mulig! De lyktes virkelig stort!! Uken vår på White Sands var fantastisk!

Nedenfor er huset vårt for uken. Vi bodde i to rom med sammenkoblede dører i første etasje. Så begge uteplassene i dette huset tilhørte oss. Flotte rom, der begge rommene var nøyaktig like, men speilvendte. Senger med myggnett, bad, kjøleskap med fryser, TV, wifi og stoler, gode garderober og arbeidsflater, samt en helfigursspeil. De fylte på med flere flasker vann om dagen og stadig nye håndklær og sengetøy. Under er veien vår til bassenget. Vi ble overrasket over den fantastiske frodigheten, til tross for den enorme varmen.

Det var bare vi som var i bassenget. Dette bassenget var kun for hotellgjester. Det var deilig å kombinere havet og stranden med bassenget. Havet var varmere enn kroppstemperaturen!! Så den eneste måten å kjøle seg ned på var i bassenget på over 30 grader. Det var en utrolig vakker pir på området. På enden var det en stor terrasse og en bar. Dessverre var piren under restaurering da vi var der, men den ga en nydelig utsikt og mange fine øyeblikk å se utover horisonten på.

Deilig å sitte og se utover havet og piren. Fersk frukt som ananas, vannmelon, mango, plommer, druer og epler hver morgen. Nylagte omeletter og pannekaker, egg etter ønske, varm mat (pølser, bønner, grønnsaker), frokostblandinger og nøtter, yoghurt, forskjellige juicer, flere typer brød og bakverk. Vi manglet virkelig ingenting.

Reiser til Tanzania

13 dager | Familieferier | Safari med sol og bad

Generasjonsreise Tanzania & Zanzibar

fra 34 900,- /person

8 dager | Firmareiser

Kick-off Tanzania

Julen 2024 Familiesafari Tanzania & Zanzibar

Julen 2024 Ngorongorokrateret, Tarangire & Mafia Island

fra 53 900,- /person

19 dager | Klassisk safari | Safari med sol og bad | Eventyrreiser | Fjellturer | Gruppereiser

Machameruten, Safari og Zanzibar

fra 47 900,- /person

14 dager | Eventyrreiser | Fjellturer | Gruppereiser

Machameruten og Safari

fra 40 900,- /person

18 dager | Safari med sol og bad | Eventyrreiser | Fjellturer

Maranguruten, Safari og Zanzibar

fra 44 900,- /person

12 dager | Safari med sol og bad | Off The Beaten Track

Safari Ruaha & Mafia Island

fra 39 900,- /person

12 dager | Familieferier | Safari med sol og bad | Off The Beaten Track

Safari i Nyerere Nasjonalpark & Zanzibar

fra 29 900,- /person

Safari i Nyerere Nasjonalpark & Mafia Island

fra 35 800,- /person

12 dager | Safari med sol og bad | Eksklusiv safari | Bryllupsreiser | Off The Beaten Track | Eventyrreiser

Safari i Nyerere Nasjonalpark & Fanjove Island

fra 84 500,- /person

12 dager | Big five-safari | Safari med sol og bad | Off The Beaten Track

Ekspedisjon Tanzania & Pemba Island

fra 55 900,- /person

14 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track | Safari med sol og bad

Masailand, safari & Zanzibar

fra 44 900,- /person

12 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track

Den store Tanzaniareisen

9 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track

Masailand og safari

fra 44 900,- /person

19 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track | Safari med sol og bad

Det beste av Tanzania

fra 115 000,- /person

14 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad | Eksklusiv safari

Eksklusiv Safari Tanzania & Zanzibar

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Klassisk Safari Tanzania & Zanzibar

fra 29 900,- /person

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Familieferier | Safari med sol og bad

Safari Serengeti & Zanzibar

fra 37 900,- /person

13 dager | Big five-safari | Familieferier | Safari med sol og bad

Familiesafari Tanzania & Zanzibar

fra 26 900,- /person

14 dager | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Tanzania & Zanzibar

fra 47 900,- /person

13 dager | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Ngorongorokrateret, Serengeti & Zanzibar

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Ngorongorokrateret, Serengeti & Zanzibar

fra 39 900,- /person

15 dager | Klassisk safari | Safari med sol og bad

The Big Six

fra 49 900,- /person

Abonner på inspirasjon og reisenyheter

Drøm deg bort med vårt populære nyhetsbrev, spekket med inspirasjon og reisetips til ditt neste store eventyr.

Takk!

Du abonnerer nå på vårt nyhetsbrev.