Start din reise Mine sider
Reiseskildring

Gina: Safari i Kenya & Malindi

Endelig skal jeg få reise til mitt etterlengtede Afrika. Det har vært en stor drøm i så lang tid, og jeg kan knapt tro at det nå er på tide å oppfylle en så stor drøm. Tidlig om morgenen starter vi reisen vår. Vi drar til Landvetter der vi møter Safariresor's grunnlegger og vår reiseleder Markus Imberg.

Første dagen starter vi i Nairobi. Klokken er 08.00 på en søndag morgen, og vi hopper alle inn i minibussen fulle av forventning. Bilreisen tar omtrent 30 minutter før vi er fremme. Det første vi møter er markaper i trærne og vortesvin som rusler forbi like i nærheten av der vi står. Men nå er det ikke apene eller vortesvinene vi er her for å besøke, men David Sheldrick's elefantbarnehjem. Her får vi i løpet av en time se de fantastiske elefantungene. Her blir de godt tatt vare på og rehabiliteres for senere, om mulig, å bli sluppet ut i det ville igjen. Her kan man også adoptere en elefant, noe som betyr at man betaler en sum penger og deretter følger elefantens liv i løpet av et år. Vi valgte Tamiyoi.

Tidlig neste morgen drar vi sammen med våre lokale guider til Masai Mara. Vi ankommer til Base Camp. Hvilket sted! Vi blir ønsket velkommen med en service som er utenom det vanlige. En masai eskorterer oss til der vi skal tilbringe de neste to nettene. Der står et stort telt oppsatt på en stor terrasse med utsikt over Talek River, elven som skiller oss fra Masai Mara nasjonalreservat. Hvilken luksus, det er nesten uforståelig at det var mulig å bo på denne måten midt i bushen.

Vi gjør oss klare for vår første safaritur i Masai Mara nasjonalreservat. Følelsen som nå inntar oss er så vanskelig å beskrive. Det bobler i hele kroppen. Vi kjører gjennom porten og er inne i reservatet. Foran oss har vi et stort åpent savanneområde, og på bare noen sekunder ser vi en mengde forskjellige dyr som impalaer, sebraer, vortesvin, giraffer, elefanter. Kameraene går 'Klikk, Klikk, Klikk'. Alle er ladet med kikkerter og peker i alle retninger når vi ser noe. Guidene har hele tiden kontakt mellom bilene. Vi hører dem snakke, men forstår ikke et ord da de snakker swahili med hverandre. Vi merker hvordan vår guide gir full gass, og vi spekulerer alle på hva vi kanskje vil få se. Spenningen i minibussen er nesten palpabel. Vi kommer frem til et sted hvor en annen bil allerede står, og da ser vi dem, to buskete lyse ører med en kraftig manke i gresset. Der ligger de, Panthera leo, løvene. De strekker seg langt ut i gresset etter nattens aktiviteter. Vi står der og undrer oss over hvor avslappede de kan være, men da velger vår guide å kjøre videre, litt for tidlig etter vår mening, da vi kunne ha stått der lenge og beundret dette majestetiske dyret. Men vi kjører ikke langt, for rundt en busk har vår guide oppdaget enda flere løver. Og der dukker det opp små lodne nøster. Fire løveunger leker rundt mødrene sine i gresset. Fulle av liv og lek ruller de rundt og tøyser med hverandre med poter som er altfor store for størrelsen deres. Hjertet slår noen ekstra slag, det kan jeg love. De sjarmerte oss alle.

Neste dag fikk vi oppleve noe ekstraordinært. Tidlig om morgenen dro vi ut i reservatet igjen og kjørte en lengre avstand denne gangen. Plutselig var vi bare der, midt blant millioner av gnuer, sebraer og antiloper. Det vi nå ser er The Great Migration. Det er som om savannen har forvandlet seg til et svart hav. Uansett hvor vi ser, ser vi store flokker av disse dyrene. Overveldende.

Vår siste kveld på Base Camp ble vi overrasket med en middag under stjernehimmelen der Markus hadde ordnet en herlig middag med et langbord opplyst av et par lys under den glitrende nattehimmelen med syngende sirisser og alle savannens lyder i bakgrunnen. En minneverdig kveld.

Dagen etter forlater vi Base Camp, men før vi gjør det, vil vi gi noe tilbake. Vi bestemmer oss alle for å plante et tre hver. Å kunne bidra til noe godt på denne reisen føles godt i sjelen.

Nå venter en lang biltur for å komme til Nakuru. På vei passerer vi mange små landsbyer, nysgjerrige barn løper etter bilene våre og vinker glad. Å se hvor mange mennesker som lever her, de har ikke mye. Men de synger, danser og uttrykker så mye kjærlighet og glede likevel. Det gir virkelig perspektiv på livet.

I Lake Nakuru drar vi på en ettermiddags safari. Vi har kommet til en helt annen klimasone med en vegetasjon som er det stikk motsatte av Masai Mara. Her er det utrolig grønt og vakkert. Det er veldig frodig med store trær og busker. Her får vi se vårt første neshorn. På nært hold står det inne i buskene og betrakter oss, og vi ser på det. I noen minutter kunne vi beundre dette mektige vesenet før det bestemte seg for å trekke seg tilbake og gå dypere inn i den frodige skogen.

“Denne reisen har gitt meg utrolig mye. Det har vært et begivenhetsrikt eventyr, og hver kveld har jeg sovnet helt utmattet, men med et stort smil om munnen. Det har vært utrolig mange nye inntrykk, og følelsene har liksom oversvømt meg. Jeg er så takknemlig for denne reisen, og jeg tar med meg fantastiske minner hjem og en enda større kjærlighet og interesse for Afrika enn jeg hadde før.”

Gina

Vi forlater Nakuru neste dag og blir kjørt til flyplassen som skal ta oss til Malindi. Et paradis ved kysten av Det indiske hav. Igjen blir vi møtt med utrolig vennlighet. Her skal vi nyte noen avslappende dager på stranden med sol, bading, valgfrie aktiviteter og utrolig god mat.

Denne reisen har gitt meg så utrolig mye. Det har vært et fullpakket eventyr, og hver kveld har jeg sovnet helt utmattet, men med et stort smil om munnen. Det har vært utrolig mange nye inntrykk, og følelsene har liksom flommet over. Jeg er så takknemlig for denne reisen, og jeg tar med meg fantastisk fine minner hjem og en enda større kjærlighet og interesse for Afrika enn jeg hadde før.

Takk Safariresor for at dere gjorde alt dette mulig!

Reiser til Kenya

8 dager | Firmareiser

Kick-off Kenya

fra 34 900,- /person

Julen 2024 Masai Mara & Det Indiske Hav

fra 54 900,- /person

Julen 2024 Klassisk Safari Kenya & Zanzibar

10 dager | Klassisk safari | Big five-safari | Gorillasafari

Gorillatrekking & Masai Mara

fra 49 900,- /person

16 dager | Klassisk safari | Big five-safari | Gorillasafari

Gorillatrekking, Masai Mara & Zanzibar

fra 59 900,- /person

9 dager | Klassisk safari | Gruppereiser

Safari i Afrikas vakreste landskap

fra 29 900,- /person

14 dager | Familieferier | Safari med sol og bad

Generasjonsreise Kenya med privat strandvilla

fra 44 900,- /person

Julen 2024 Safari i Afrikas vakreste landskap & Diani Beach

Julen 2024 Ol Pejeta, Samburu & Det indiske hav

fra 63 900,- /person

14 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad | Off The Beaten Track

Ol Pejeta, Samburu & Det indiske hav

Julen 2024 Klassisk Safari Kenya & Watamu

fra 54 800,- /person

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Familieferier | Safari med sol og bad

Klassisk Safari Kenya & Watamu

fra 39 900,- /person

Julen 2024 Klassisk Safari Kenya & Diani Beach

fra 59 900,- /person

13 dager | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol og bad | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Safari Kenya & Det indiske hav

fra 36 900,- /person

14 dager | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Kenya & Seychellene

fra 65 900,- /person

Klassisk Safari Kenya & Diani Beach

fra 39 900,- /person

12 dager | Familieferier | Safari med sol og bad

Familiesafari Kenya

fra 21 900,- /person

15 dager | Klassisk safari | Safari med sol og bad

The Big Six

fra 49 900,- /person

14 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Klassisk Safari Kenya & Mauritius

14 dager | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol og bad

Klassisk Safari Kenya & Seychellene

fra 51 900,- /person

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Masai Mara & Zanzibar

fra 34 900,- /person

Klassisk Safari Kenya & Zanzibar

13 dager | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Amboseli, Tsavo, Salt Lick & Diani Beach

fra 29 900,- /person

11 dager | Klassisk safari | Big five-safari

Den store Kenyareisen

fra 37 900,- /person

9 dager | Klassisk safari | Big five-safari

Aberdare, Lake Naivasha & Masai Mara

fra 35 900,- /person

Masai Mara & Det indiske hav

fra 31 900,- /person

Abonner på inspirasjon og reisenyheter

Drøm deg bort med vårt populære nyhetsbrev, spekket med inspirasjon og reisetips til ditt neste store eventyr.

Takk!

Du abonnerer nå på vårt nyhetsbrev.