Start din reise Mine sider
Reiseskildring

Ida: Safari i Sør-Tanzania & Zanzibar

Jeg står på Landvetter med to av mine nærmeste venner. Vi er klare for nye eventyr, klare til å reise til Tanzania, Afrika, og safarins mor. Over et døgn senere lander vi i Dar Es Salaam, og varmen treffer oss, selv om det er tidlig om morgenen. Vi fyller minibussen som står parkert og reservert for gjengen vår, og allerede her begynner eventyret. I Tanzania er alt annerledes. Veiene er mindre, naturen er mer åpen, og menneskene er glade, men fremfor alt er alt mer fargerikt. Kanskje var det dette som fikk meg til å trives i Tanzania. Følelsen av at alt er nytt, annerledes, kontrastfylt.

Vi starter vår reise i Tanzania med safari i Selous. Vi er ute i bushen på safari, helt stille, alltid på vakt, klare til å speide etter dyr, store og små. Håret blåser i vinden når vi kjører på de kronglete veiene, og vi må stadig bøye oss for å unngå å rive opp armene på alle grenene som stikker ut fra trærne over bilens tak, som vi har foldet opp for den beste safarifølelsen. Hvem vet hva som venter rundt neste sving, kanskje en elefant på vei til vannhullet for å drikke, en løve som søker skygge under et baobabtre, eller en impala som viser frem sitt rene pels i det vakre lyset. Det krever tålmodighet, den viktigste ingrediensen for en vellykket safaritur. Tilbake på leiren, slitne og litt sotete etter en dag i bushen, venter en deilig middag tilberedt og servert av våre private kokker. Det smaker fantastisk. Kanskje det er omgivelsene, naturen, landet og folket som bidrar til denne eventyrlige smaksopplevelsen. Mørket siger stille inn på oss, og det er på tide å gi plass til morgendagen. Nettene tilbringer vi i telt like ved elven, med hyener og flodhester som fritt vandrer om natten og holder oss våkne med en blanding av nysgjerrighet og bekymring. Det er spennende. Litt nervøst. Men utrolig fascinerende.

Morgenen etter fortsetter vår reise i Tanzania. Jeg våkner uthvilt og klar for hva dagen har å by på. Hver dag er en ny dag full av opplevelser, eventyr og inntrykk. Vi setter oss i små båter og glir forsiktig ut på elven. Vi trår nå inn i flodhestenes territorium, og man kan raskt merke spenningen og nervøsiteten stige. Afrikas farligste dyr er innen rekkevidde, og man kan ikke unngå å bli imponert. Vi fortøyer båtene og hopper i land på en sandbanke, der vi blir servert kald øl samtidig som vi ser solen gå ned bak trærne. Omgitt av herlige mennesker, med varmen som omfavner oss og en fantastisk utsikt så langt øyet kan se, føler jeg meg stolt. Stolt over at jeg tok beslutningen om å bli med. Stolt over at jeg alltid vil ha denne reisen å se tilbake på.

Etter noen innholdsrike og fantastiske dager i naturen med safari, setter vi kursen tilbake mot Dar Es Salaam. Vi fortsetter vår reise i Tanzania på paradisøya Zanzibar. Vi bytter ut støv mot hvite sandstrender og telt mot luksushotell. Vi blir hjertelig velkommet med varme håndklær og får endelig føle renslighet igjen etter flere dager. Vi møter havbris og grønne palmer og kjenner den varme sanden mykne under føttene. Her er det mer liv og aktiviteter.

Vi bytter raskt til badetøy, klare for å vaske bort safaristøvet som har festet seg til huden, og går ned til havet. Vi stopper opp, forundret over at vannstanden nå har trukket seg flere meter, om ikke kilometer, ut fra stranden. Det er lavvann, og der vannet tidligere har vært og dekket havbunnen, ser vi nå korallrev i mengder. Det er fargerikt. Det er fantastisk. Det tilbys korallrevsvandringer, og vi begir oss ut på den glatte og skarpe bunnen. Føttene er uvante med det skarpe underlaget, og det er vanskelig å bevege seg. Her er det fullt av koraller, og av og til kan man skimte fargerike små fisker som svømmer forbi. Guiden ber oss vennligst se hvor vi setter føttene, da bunnen er full av sjøpiggtråder. Han plukker forsiktig opp en sjøpiggtråd som om det var en kokosnøtt, og man lurer på om han har hender av stål. Han forteller at de ikke er farlige så lenge man er forsiktig, og legger deretter sjøpiggtråden mykt i håndflaten min. Det føles klissete, litt skarpt, og man kan både føle og se hvordan den beveger seg. Jeg senker den forsiktig ned i vannet igjen og takker for den hyggelige spaserturen.

“Reisen vår i Tanzania har gitt meg minner for livet. Den fantastiske maten, det fargerike folket og det ekte dyrelivet har vært med og bidratt til reisens skjønnhet. Følelsen av å ikke ha full kontroll og ikke vite hva som lurer rundt neste hjørne er det som gjør det hele så spennende! Kontrastene ved å en dag observere krokodiller som ligger på lur i vente på mat og den neste dagen ligge på en solseng og høre bølgene skvulpe mot land er uslåelige. Du får rett og slett det beste fra to verdener!”

Ida

Vi hopper raskt i bassenget for å kjøle oss ned, og deretter går vi tilbake til rommene våre for å gjøre oss klare for middag. Vi bor på det 5-stjerners Breezes Resort & Spa, og vi blir virkelig bortskjemt med fantastisk service, deilig mat og romslige rom. Kveldene er herlige, og vi ser på solnedgangen i horisonten med et smil om munnen.

Restauranten er full av turister fra ulike nasjonaliteter, og vi setter oss ved bordet. 'What would you like to drink?' spør personalet før vi har rukket å se på drikkevaremenyen, og vi bestiller noe kjent i hast. Vi blir servert en fantastisk suppe til forrett og får deretter utforske hva buffeen har å tilby. Maten er pent presentert i store hvite fat, og man våger knapt å begynne å spise. Her er fisk, skalldyr, kjøtt, pasta og masse frukt og grønnsaker. Mette og fornøyde går vi tilbake til stranden, denne gangen er vannstanden tilbake, og vi kjøler ned føttene våre i det herlige vannet. Mørket har senket seg, og den vakre stjernehimmelen lyser opp stranden. Vi ser krabber som løper rundt i den fine sanden og forsøker å komme oss tilbake til hotellet uten å tråkke på de små skapningene. En slik dag. En slik kveld. En slik reise.

Vår reise i Tanzania gir oss mange herlige opplevelser. Aktivitetene på Zanzibar er mange, dykking og delfinsafari var bare noen av alternativene vi valgte. Tidlig om morgenen dro vi, en gruppe på fem, for å gripe dagen og se delfiner i det fri. For meg var det en spennende morgen, da det lenge har vært en drøm å se delfiner i deres naturlige habitat. Vi hoppet inn i minibussen som tok oss noen kilometer unna til en vakker og lang sandstrand. Solen hadde akkurat stått opp, og himmelen var fylt med et vakkert morgenlys. Vi hentet snorkelutstyret vårt og hoppet deretter ombord i båten som tok oss ut i det krystallklare vannet. Bølgene slo mot båten, og vi ble raskt våte, men solen skinte varmt, og vi tørket like raskt. Ute på åpent hav tok det ikke mange minuttene før vi så dem, der var de. Like vakre og lekne som vi hadde sett på TV og i dyrehager. Men nå i det ville, i deres virkelige hjem. Helt utrolig. Vi satt alle trollbundet og begeistret da guiden plutselig ropte 'Jump!'. Vi satte raskt på dykkermaskene og hoppet i vannet på kommando. Plutselig er vi alle fem i vannet bare noen hundre meter fra delfinene. Selv om vi ikke fikk se mye av dem under vannoverflaten, var det hele spenningen og dramatikken rundt opplevelsen som gjorde det til en vellykket utflukt. Endelig kan vi krysse av en ting fra bucketlisten vår. Å se en delfin i det fri, sjekk! Før vi dro tilbake til stranden, stoppet vi for å snorkle ved et korallrev. Vi plasket rundt i vannet i lang tid og så mange vakre sjødyr og koraller. Mette og fornøyde med snorklingen styrte vi tilbake til stranden, der en deilig pannekost-frokost ventet med fantastisk havutsikt. Tilbake på hotellet hadde vi en fri dag til egne aktiviteter. Dagen ble tilbrakt med alt fra sol og bading til volleyball og deilige drinker. Palmene danset i vinden, sanden var varm mellom tærne, og bassenget var akkurat passe for å kjøle seg ned.

Neste morgen, uthvilt etter mange inntrykk denne uken, ble vi overrasket med en magisk frokost på stranden. Fruktfat, ferskpresset juice og croissanter sto dekket på hvite duker, og rundt oss lå fargerike puter. Vi satte oss ned på putene, forbauset og fortryllet over den flotte overraskelsen. Vi nøt alle godsakene og gledet oss over den vakre frokostutsikten. Aldri før har frokost smakt så godt som akkurat nå. Vi avsluttet oppholdet vårt på Zanzibar på en topp og satte kursen tilbake til flyplassen for å sette føttene på fastlandet igjen. Da vi ankom Dar Es Salaam, ventet noen lange og sene timer før det var tid for å fly tilbake til Sverige. Vi passerte tiden med en deilig siste felles middag og forsøkte deretter å få noen minutters søvn for å takle enda en flytur.

Vår reise i Tanzania har levert og gitt meg minner for livet. Her har jeg trivdes, hatt det bra, hatt det gøy og utforsket. Den fantastiske maten, det fargerike folket og det ekte dyrelivet har vært med og bidratt til reisens skjønnhet. Den voksende følelsen av å ikke ha full kontroll og ikke vite hva som lurer bak neste hjørne, er det som gjør det hele så spennende. Kontrastene med å en dag observere krokodiller som ligger på lur i påvente av mat, og den neste dagen ligge på en solseng og høre bølgene skvulpe inn mot land, er uslåelige. Du får rett og slett det beste av begge verdener!

Reiser til Tanzania

13 dager | Familieferier | Safari med sol og bad

Generasjonsreise Tanzania & Zanzibar

fra 34 900,- /person

8 dager | Firmareiser

Kick-off Tanzania

Julen 2024 Familiesafari Tanzania & Zanzibar

Julen 2024 Ngorongorokrateret, Tarangire & Mafia Island

fra 53 900,- /person

19 dager | Klassisk safari | Safari med sol og bad | Eventyrreiser | Fjellturer | Gruppereiser

Machameruten, Safari og Zanzibar

fra 47 900,- /person

14 dager | Eventyrreiser | Fjellturer | Gruppereiser

Machameruten og Safari

fra 40 900,- /person

18 dager | Safari med sol og bad | Eventyrreiser | Fjellturer

Maranguruten, Safari og Zanzibar

fra 44 900,- /person

12 dager | Safari med sol og bad | Off The Beaten Track

Safari Ruaha & Mafia Island

fra 39 900,- /person

12 dager | Familieferier | Safari med sol og bad | Off The Beaten Track

Safari i Nyerere Nasjonalpark & Zanzibar

fra 29 900,- /person

Safari i Nyerere Nasjonalpark & Mafia Island

fra 35 800,- /person

12 dager | Safari med sol og bad | Eventyrreiser | Eksklusiv safari | Bryllupsreiser | Off The Beaten Track

Safari i Nyerere Nasjonalpark & Fanjove Island

fra 84 500,- /person

12 dager | Big five-safari | Safari med sol og bad | Off The Beaten Track

Ekspedisjon Tanzania & Pemba Island

fra 55 900,- /person

14 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track | Safari med sol og bad

Masailand, safari & Zanzibar

fra 44 900,- /person

12 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track

Den store Tanzaniareisen

9 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track

Masailand og safari

fra 44 900,- /person

19 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track | Safari med sol og bad

Det beste av Tanzania

fra 115 000,- /person

14 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad | Eksklusiv safari

Eksklusiv Safari Tanzania & Zanzibar

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Klassisk Safari Tanzania & Zanzibar

fra 29 900,- /person

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Familieferier | Safari med sol og bad

Safari Serengeti & Zanzibar

fra 37 900,- /person

13 dager | Big five-safari | Familieferier | Safari med sol og bad

Familiesafari Tanzania & Zanzibar

fra 26 900,- /person

14 dager | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Tanzania & Zanzibar

fra 47 900,- /person

13 dager | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Ngorongorokrateret, Serengeti & Zanzibar

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Ngorongorokrateret, Serengeti & Zanzibar

fra 39 900,- /person

15 dager | Klassisk safari | Safari med sol og bad

The Big Six

fra 49 900,- /person

Abonner på inspirasjon og reisenyheter

Drøm deg bort med vårt populære nyhetsbrev, spekket med inspirasjon og reisetips til ditt neste store eventyr.

Takk!

Du abonnerer nå på vårt nyhetsbrev.